Bootje varen op het Voltameer

9 februari 2013 - Kpando, Ghana

Etse en Atsu, de tweeling waarmee de jongens al langer bevriend zijn, hebben aangeboden ons naar het Voltameer te brengen in Torkor, het dorpje waar zij wonen. De bedoeling was om daar wat te gaan varen met de boten en chillen op het meer.

Eerst bezochten we het marktje daar. Opnieuw zot druk! De geuren waren opnieuw weer heel doordringend, maar het is wel een plezier om hier rond te lopen... Daarna richting het meer zelf. De 'pier' waar de overzetboten aankwamen was al prachtig. Ik wou dat de foto's dit meer recht aandeden... Zo idyllisch en prachtig als dat je het in de boekjes ziet =)

Om naar onze boten te gaan, moesten we door het dorpje zelf stappen. Dit is bijlange niet zo luxueus als Kpando. Nog niet het ergste dat we gezien hebben, maar naarmate we dichter bij de boten kwamen, werd het echt armoediger. Het is echt zoals je je Afrika voorstelt: de kindjes die in hun blootje rondlopen, iedereen met zware vrachten op zijn hoofd, vrouwen die de was doen in een kom op straat,... Ik weet niet goed waarom, maar ik had het mij toch anders voorgesteld =) Ik dacht dat Ghana al rijker was dan dat, en dat je hier dus minder die echte Africa-experience had. Toch wel! Dat de mensen je vriendelijk toelachen, de kindjes je vrolijk naroepen en je niet de kans hebt om erbij stil te staan helpt gelukkig. Als je dat wel doet, wordt het harder om vol te houden...

Op het meer zelf zijn, was heerlijk. Het was echt een stukje hemel op aarde... Als ik doodga, wil ik dat ik op een bootje in het midden van het meer belandt. Wanneer het te warm wordt, spring je gewoon in het water om nadien weer rustig op te warmen in de zon. Het water zelf is ook heerlijk: warm en koud tegelijk. Heel gek! Het kan warm aanvoelen aan je tenen, maar koud aan je buik door de stroming. Hoe dan ook was ons bezoekje aan het meer echt het einde... Veruit het mooiste plekje dat ik al ooit gezien heb... =)

Na enkele uren dobberen en roeien was het tijd om weer naar huis te gaan. Eerste cultuurshockske: check! Wanneer je terugkomt van het stukje paradijs op aarde, is Torkor hard om te zien. Op het meer werd er geroeid voor ons, hadden we twee jongetjes mee om het water uit de boot te scheppen, was er muziek en sangria. Prachtige omgeving, genieten van de zon en het water,... In Torkor moesten we opnieuw zedig gekleed zijn, kwamen er naakte kindjes of kindjes in een veel te grote vuile T-shirt naar ons toegelopen, zag je de vrouwen weer op de velden werken en werd je weer geconfronteerd met de armoede. Op dat moment kon ik echt beginnen huilen. Van extreme luxe naar de realiteit in enkele minuten. Jaja,Afrika, het doet iets met u...

Omdat het carnaval was en de jongens al langer nood hadden aan een feestje, hebben we hier 's avonds carnavalparty gehouden. We hebben de timer op vijf minuten gezet en moesten ons zo zot mogelijk verkleden met wat we bijhadden. Resultaat: jah, check de fb-foto's maar! =D In elk geval wel een super gezellige avond. Vanaf nu: elke week thema-avond op vrijdag!