Interhouse Competition op Kpantech

8 februari 2013 - Kpando, Ghana

Sportfestival op Kpantech! Dit is een tweedaags en héél belangrijk evenement op de school hier! Het internaat hier op het domein is onderverdeeld in zeven huizen: 6  kleinere voor de jongens en 1 groot gebouw voor alle meisjes (het is een technische school, dus er zitten hier uiteraard meer jongens). Voor de interhouse competition sluiten de meisjes aan bij een van de zes Houses van de jongens om te strijden voor de titels die er te winnen vallen. Er wordt gelopen, ver en hoog gesprongen, gebasketbald, gevoetbald, getafeltennist,... Elke discipline komt bijna aan bod! Behalve zwemmen =P

Als bezoekers hier op de school werden we als eregasten uitgenodigd en ontvangen. We moesten mee onder de tent met de leerkrachten zitten, ons water werd gebracht, we werden gefilmd,... Heel gek. Ik vond het eigenlijk de functie van het intromoment bij ons op school hebben: iedereen ontmoeten, de school(cultuur) leren kennen,... En het was niet alleen een belangrijk moment om kennis te maken met de andere leerkrachten en Heads of Departments, er werd ook participatie van ons verwacht! Als pro's moesten we certificaten uitreiken aan de winnaars enzo!

Tegen het einde van de competitie begon men met loopwedstrijdjes om het plezier, zoals tussen de typistes die verslagen en certificaten typten. Het werd ons al snel duidelijk dat the white people er niet aan gingen ontsnappen. Snel een broek en schoenen gaan aandoen in het guesthouse dus (Beetje flauw van ons ook wel, want hier lopen ze gewoon allemaal op hun blote voeten of sokken).  Jaja, eerst mochten Bright en Bird het opnemen tegen de mannelijke leerkrachten (mooie 1ste en 3e plaats) en daarna was het onze beurt. We panikeerden uiteraard alle vier al =D Zelfs 100m is in deze hitte waanzin en zeker als je het niet gewoon bent om te sporten. Maar we gingen ons niet laten kennen! Dit werd ook echt wel geapprecieerd hier. De hele school stond zo wat op zijn kop, want 'The white people are going to run!'. Hilariteit en enthousiasme overal =D Zowel de leerlingen als leerkrachten vonden het echt leuk en grappig dat we meededen. Uiteindelijk hebben we het met zen vieren tegen elkaar en een leerkracht opgenomen. Resultaat: Debby eerste plaats, ik de tweede en de leerkracht van hier derde. Hoera! Ik was uiteraard oneindig trots =D Ik HAAAAAAT lopen, maar als het een wedstrijdje is: in it to win it!

Aan het einde van de competitie kregen we, na enkele moeilijk verstaanbare speeches, zelfs deelnamecertificaten. Woohoo! De prijzen werden uitgereikt, onder andere door ons, en het evenement werd afgesloten. Leuk weetje wel: de winnaars en geselecteerden van deze wedstrijd mogen meedoen aan de Interschools competition binnen enkele weken. Daarna volgen nog meer regionale wedstrijden en zelfs landelijke wedstrijden. Dit is dus echt de manier voor sporters om zich te kwalificeren en op  te werken, zelfs tot aan internationale wedstrijden of zelfs de Olympische Spelen. Het begint op een veldje op school, op je blote voeten, maar het kan voor deze mannen echt een springplank naar iets groters zijn! =)

De competitie werd uiteindelijk afgesloten met een pintje in de leraarskamer. Niet echt hoe het er bij ons aan toe gaat, maar wel boeiend om te zien =D Dikke ambiance en veel drukte, maar heel gezellig.

Om onze eigen avond af te sluiten zijn we opnieuw naar de Aku Sika Bar geweest. Daar was het eigenlijk dikke ambiance! We zijn mee beginnen dansen, wat de Ghanezen schitterend vonden. Vooral Jolien haar moves (en zijzelf) zijn hier megapopulair! =D Na vijf minuten dansen moesten we wel elke keer een kwartiertje relaxen, want we zweetten ons te pletter... Wel echt super gezellig en leuk om de dag mee af te sluiten!