Schoolweek zoveel

13 maart 2013 - Kpando, Ghana

Maandag 11/3

Gigantisch gescoord bij mijn MVM'ers en AGRIC'ers in Kpantech vandaag. The present simple interrogative werd plots een stuk interessanter voor hen toen ik het voorbeeld 'Do you kiss your girlfriend?' koos. Hilariteit en een enthousiaste klas gedurende de hele les. Puntje voor mij!

Daarna in KpaSec lesgegeven over clauses en een verhaaltje voorgelezen. Ze hadden mij eerder gevraagd voor een verhaal van bij ons, dus heb ik mijn geliefde Toon Tellegen opgevist. Gemakkelijk dat die ook vertaald op het internet te vinden zijn! Ik post dit later ook even, zodat jullie kunnen meegenieten.

Dinsdag 12/3

Lessen op KpaSec over de clauses en daarna bijles gegeven op Kpantech. Om eens zot te doen, heb ik de leerlingen de opdracht gegeven om een essay te schrijven. Sowieso is een schrijfopdracht om de theorie in te oefenen in deze klas een revolutionair iets, maar er zit nog een staartje aan ook. De tekst zullen we nadien intypen in het Computer Lab (of dat is mijn ambitieuze plan toch...) en nadien naar een klas in België mailen. Daar is Eli, een klasgenoot van mij en fantastische vriend!, met zijn leerlingen dezelfde opdracht aan het maken. De bedoeling is dus een uitwisseling van essays over de leerlingen hun wekelijkse gewoontes.

Zoals ik net al zei, is dit een ambitieus plan... Dat besefte ik al tijdens de les, maar helemaal toen ik de essays terug kreeg. De leerlingen schrijven niet alleen wat ze denken dat je wil horen, ze proberen vaak absurd formeel over te komen. Best schattig ook wel. Ik had dus bedacht dat een bijlesje wel op zijn plaats was. Ik had heel duidelijk gezegd dat dit optioneel was en dat ze dus niet verplicht waren om te komen. Aangezien heel veel leerlingen niet eens voor hun normale lessen opdagen, had ik dus ook geen grote opkomst verwacht. Ik was dan ook stomverbaasd toen ik zag dat bijna mijn voltallige klas op mij zat te wachten toen het zover was! Veel vragen hadden ze niet, dus hebben we aan de hand van concrete voorbeelden enkele belangrijke fouten besproken. Ik kopieerde de foute zinnen op bord en de leerlingen moesten ze komen verbeteren. Daarna moesten ze zelf aan de klas uitleggen , alsof ze de leerkracht waren, waarom iets fout was en hoe het dan wel moest. Dat vonden zowel zij als ik heel leuk om te doen! Ik ben dus best blij dat ik hier initiatief toe heb genomen... =)

Woensdag 13/3

Het was eindelijk zover om naar het computer lab trekken om de essays in te typen. Ik had op voorhand alles voorbereid en gecheckt, maar dit was Ghana niet als er niet wat onvoorziene moeilijkheden waren:

• Doordat de mangoboom voor ons huis rond de elektriciteitsdraden is aan het groeien, was er geen stroom voor de helft van de computers (en onze guesthouse. Ze voorspellen dat dit enkele dagen zal duren...)
  • Water was er ook niet op de campus, waardoor de helft van mijn leerlingen niet aanwezig waren omdat ze water moesten gaan halen aan de pomp.
  • Pascal (ICT-leerkracht) was drie kwartier later dan we de dag voordien hadden afgesproken, waardoor ik niet in het lokaal kon en de leerlingen drie kwartier minder schrijftijd hadden.
  • Heel wat leerlingen hadden hun schriften niet bij, wat eigenlijk niet zo'n verrassing is. In België zouden het er waarschijnlijk meer zijn geweest =D

Gelukkig ben ik best flexibel en heb ik die vaardigheid in Ghana alleen maar extra geoefend, dus kon ik hierop wel reageren. Het resultaat was voor veel leerlingen en hele verlichting en voor enkelen zelfs hun eerste kennismaking met een computer. Heel schattig! Het deed me écht plezier dat ik hier de aanzet toe heb gegeven en hen de ogen heb geopend. Natuurlijk was het resultaat niet helemaal wat ik had gehoopt, onder andere omdat we zoveel minder tijd hadden, maar ik vond het echt de moeite waard en ik denk zij ook.

Op de lessen na wel echt een baaldag gehad, net als gisteren trouwens. Ik weet niet of het 1 maand Ghana, 1 maand Lariam, vervelend internet/water/elektriciteit of 4 maanden zonder lief is, maar het is echt niet altijd evident om hier vrolijk te blijven =) Ik ben hier echt héél graag, maar ik heb niet altijd het gevoel dat ik genoeg ben aan het leren. Daarnaast is het héél erg demotiverend om telkens om 7u15 op te staan om te merken dat je les weer niet doorgaat, dat je weer niet op de hoogte bent gebracht en dat je weer een moment moet zoeken om dit in te halen. Ik ben echt enorm leergierig, maar hier word ik eerder lui van en dat is jammer... Gelukkig heb ik echter een fantastisch lief dat altijd de juiste woorden weet en mij ongeacht mijn stemming en de afstand steeds luidop kan doen lachen... =)

Donderdag 14/3

Les op de Special School vandaag! Hoe erg ik er de eerste week ook de pest in had, intussen geniet ik er enorm van. We hebben rond hygiëne gewerkt, dus hebben we ons de hele voormiddag gewassen en onze tanden gepoetst. Was echt lief! Mommy, een van de kindjes, had wel echt een huildagje vandaag. Ze wilde voortdurend knuffelen, maar kon niet uitleggen wat er was.  Het dutske...

In de nammidag de Assembly op KpaSec bijgewoond. Dit was echt een hele bedoening! Elke klas heeft een prefect of klasverantwoordelijke. Deze zorgt voor praktische zaken zoals een white board marker, maar is ook het aanspreekpunt voor de leerkracht. Elk jaar wordt er in de scholen echter ook een Senior Prefect gekozen. Dit is de vertegenwoordiger van alle studenten voor zowel de school als het internaat. Zijn functie is om de belangen van de studenten te verdedigen in letterlijk elk aspect van het school- en internaatleven.

Aan deze verkiezing wordt heel veel waarde gehecht door zowel de studenten als leerkrachten. Elke kandidaat bereidt een uitgebreide speech voor, heeft een motto en een programma waarmee hij of zij de leerlingen en leerkrachten wil overtuigen om voor hem of haar te stemmen. Programmapunten zijn bijvoorbeeld het watertekort op de campus, spijbelende leerlingen, het taalniveau van de seniors bij hun eindexamens, afvalbeleid op de campus, enzovoort. Tussendoor worden er nog wat slogans tussengegooid als 'Long live the Headmaster, long live Great KpaSec!' of 'God bless us all, God bless Great KpaSec', en er wordt geëindigd met een vragenrondje. En oh ja, af en toe komt Cecilia Haddoo, leerkracht Engels, er nog tussen om erop te wijzen dat ze hier en daar een grammaticale fout hebben gemaakt, wat steeds door veel gejuich onthaald wordt. Amusant!

Vrijdag 15/3

Wat lesgegeven en verder niets speciaals gedaan. Wel weer naar de kleermaakster geweest voor rokjes en kleedjes! 2 euro voor een rokje en 4 voor een kleedje. Daar kunnen we niet voor sukkelen eh! ;)

Bijlessen!

Wat ik ben vergeten zeggen: Ik geef sinds twee weken elke dag bijles aan twee leerlingen. Hun gesproken Engels valt nog mee, maar lezen en schrijven is echt wat te moeilijk. Aan de hand van simpele verhaaltjes werken we hieraan en aan de uitspraak. Ook sms'en ze mij voortdurend, waarbij ze worden uitgedaagd om het Engels correct te gebruiken. Ik moet toegeven dat het echt héél leuk is om te doen. Het zijn toffe mannen en ik merk dat de lessen een verschil uitmaken. Das fijn!